08/03 2018

OptikHuset i media

Artikel publicerad i KristinehamnsAktuellt nr 2 2018

Vi stötte på Ida Qvarfordt som berättade sin historia om syn, huvudvärk och optikerbesök.
Hon fick till slut ett korrekt syntest och blev frifrån huvudvärken.
–Jag har sökt hjälp för dålig syn sen jag var ca 15 år gammal, berättar Ida Qvarfordt.

Hon är 21 år gammal och studerar till högskoleingenjör på Bergsskolan i Filipstad.
–Flera tidigare optiker jag besökt under åren har inte hittat något fel på min syn och jag har inte kunnat få hjälp förrän jag av en slump träffade Per Blomkvist på OptikHuset i Kristinehamn.

I november 2016 bokade Ida en tid hos en annan optiker i Värmland som ansåg att hon behövde avlastningsglasögon, t.ex. vid bilkörning.
–Jag fick mitt recept från syntestet utskrivet för att sedan kunna leta efter rätt bågar. Det var då jag gick in på OptikHuset och fann ett par glasögonbågar som jag gillade.
–På OptikHuset ville de dock göra ett nytt syntest och det visade sig att receptet jag fått inte var korrekt.
–Efter att jag fått mina nya glasögonbågar är det som en ny värld öppnat sig, där jag upplever att jag äntligen kan se bra i alla lägen och dessutom slipper huvudvärken, avslutar Ida.

SAMSYNSPROBLEM
Vi frågar Per Blomkvist på OptikHuset hur skillnaden på undersökningar kan uppstå?
Per säger att det är viktigt att lyssna och leva sig in i patientens situation. Vara intresserad.
–När det gäller huvudvärk är det inte bara traditionella synfel man behöver kontrollera, berättar Per.
Samsynsproblem ger ofta huvudvärk p.g.a. att det blir ansträngande att fokusera både på långt håll och kanske ännu mer vid läsning.
# Kontrollerar inte alla det?
–Det är inte så många optiker i Sverige som utreder samsynsproblem idag, säger Per.
# Var kommer intresset ifrån?
–Det började när jag jobbade hos optiker Lars Bergvind i Stockholm 1975 till -76. Han hade ett specialintresse för barn med läs- och skrivsvårigheter.
Sedan har jag själv läst Matersutbildningar utomlands för att fylla luckor som vår inhemska utbildning har.
–Det är roligt att kunna göra skillnad i kunders liv. Solskenshistorier som den här gör det roligt att jobba, avslutar Per Blomkvist.

Tillbaka